Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegrichtlijnen?

Advies over je dagelijkse dosis bewegen.

Lees meer

In de natuur geweest?

Tekenbeten zijn vaak pijnloos, waardoor u ze niet opmerkt. Het vlekje wordt meestal niet groter dan 1 of 2 centimeter…

Lees meer

Kanker doet meer met je dan je denkt

Er is meer hulp dan je denkt.

Lees meer

Wat is antibioticaresistentie?

Antibioticaresistentie betekent dat bepaalde bacteriën niet meer gevoelig zijn voor de werking van een of meer antibioticasoorten.

Lees meer

Haal de prik tegen meningokokkenziekte

Hoe komt de meningokok in je lichaam? Wie kan meningokokkenziekte krijgen? Zijn er ernstige gevolgen van meningokokkenziekte?

Lees meer

Heeft u last van hooikoorts?

Heeft u last van een verstopte neus in het voorjaar?

Lees meer

Hoe eet je minder zout?

Te veel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk. Wat kun je zelf doen om minder zout te eten?

Lees meer

Hoe eet je gezond met een hart- en vaatziekte?

Heb je een hart- en vaatziekte? Meestal is gezond eten dan onderdeel van je behandelplan, naast medicatie. Gezond eten draagt bij aan een goede zorg voor je lichaam en een fitter gevoel.

Lees meer

Wat kan je eten bij een hoge bloeddruk?

Wil jij een lagere bloeddruk? Door je leefstijl aan te passen is er al veel winst te halen. Niet roken, zoveel mogelijk ontspannen en regelmatig bewegen helpt al veel, maar ook gezonde voeding draagt een steentje bij een goede bloeddruk.

Lees meer

Wat kan je eten om je cholesterol te verlagen?

Als je eet volgens de Schijf van Vijf zorg je goed voor jezelf, ook als je een verhoogd cholesterolgehalte hebt. In de Schijf van Vijf staan voedingsmiddelen die bijdragen aan het verlagen van het LDL-cholesterol, zoals volkorenproducten, noten en peulvruchten.

Lees meer

Hoe eet je gezond met diabetes type 2 (suikerziekte)?

Wanneer je de diagnose diabetes type 2 (suikerziekte) krijgt, kan er een hoop voor je veranderen. Goed eten is nog nooit zo belangrijk geweest voor je lichaam en voor een fit gevoel.

Lees meer

Inzicht met een eetdagboek: Mijn Eetmeter

Mijn Eetmeter is een online eetdagboek dat mensen helpt om gezonder te eten en kan helpen om af te vallen. Je krijgt inzicht in je eetpatroon en in de hoeveelheid energie en voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Ook krijg je concrete tips hoe je gezonder kan kiezen.

Lees meer

Gezonde en makkelijke recepten (met filters zoals zoutarm, caloriearm, bij diabetes)

Op de receptensite van het Voedingscentrum vind je makkelijke en gezonde recepten. Je vindt er ook recepten die geschikt zijn voor speciale diëten. Zoals voor: diabetici, mensen met allergieën, intolerantie en een verhoogd cholesterol.

Lees meer

Alles over afvallen

Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en gewrichtsklachten. Bovendien verklein je de kans op bepaalde vormen van kanker. Bekijk handige tips en tricks van het Voedingscentrum die je stimuleren om af te vallen.

Lees meer

Welke Eetwissel maak jij?

Met een Eetwissel maak je vandaag al een kleine stap binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf.

Lees meer

Hoe eet je genoeg fruit?

Fruit kan altijd en overal. Denk aan plakjes appel of banaan op brood, stukjes fruit door de yoghurt, gewoon los tussendoor, een fruitsalade bij de lunch of fruit door het avondeten, zoals appel bij de spruitjes of sinaasappel door de rijst.

Lees meer

Genoeg groente eten, hoe doe je dat?

Groente eten kan de hele dag door. Denk bijvoorbeeld aan groente op je brood, als tussendoortje en bij de avondmaaltijd natuurlijk.

Lees meer

Het nut van supplementen: vitaminen

Winkels liggen vol met vitaminepillen om maar te zorgen dat jij genoeg vitaminen binnen krijgt. Maar wat doen die vitaminepillen? Voor wie zijn ze geschikt, welk effect hebben ze op jouw lichaam, hebben ze überhaupt wel nut en zijn ze eigenlijk wel veilig?

Lees meer

Hoeveel moet je minimaal bewegen om gezonder te worden?

Gezond zijn of worden is voor veel mensen erg belangrijk. Het is een onmisbaar onderdeel van een gezonde leefstijl.

Lees meer

Zo eet je genoeg vezels

Neem je veel voedingsvezels, dan heb je een lager risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Lees meer